Penentuan Perdana Menteri Kuasa
Tetapi ia berbeza dengan PH. Dalam menentukan pengganti Perdana Menteri BN tiada kuasa apa-apa dan ia hanya menurut saja apa yang berlaku dan siapa yang dipilih oleh UMNO.
Ydpa Menentukan Skop Kuasa Pm Interim
Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan - memberi kuasa kepada baginda untuk melantik Jemaah Menteri dan Perkara 432 menyatakan susunan yang patut diikuti Baginda dalam hal tersebut iaitu melantik seorang Perdana Menteri terdahulu 43a kemudian barulah melantik anggota Jemaah Menteri atas nasihat Perdana Menteri.

Penentuan perdana menteri kuasa. Buku ini terbahagi kepada 14 Bab iaitu Bab 1 mengenai Pendahuluan yang menerangkan tentang tujuan buku ini diterbitkan manakala Bab 2 menerangkan senarai undang-undang dan pekeliling mengenai fungsi dan bidang kuasa Menteri untuk menguruskan organisasi KKR dan. Tan Sri Idrus Harun memaklumkan dari segi undang-undang Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Jemaah Menteri sedia ada masih kekal untuk terus menjalankan kuasa eksekutif Persekutuan. Apa yang berlaku dalam UMNO pula selalunya hanyalah mengikut selera dan kehendak siapa yang menjadi Perdana Menteri kerana segala kuasa berpusat padanya.
Ternyata sekali pelantikan Perdana Menteri merupakan tanggungjawab perlembagaan constitutional responsibility dan kuasa mutlak Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Sekiranya pelantikan Perdana Menteri yang baharu masih memerlukan keabsahan oleh mana-mana pihak selain daripada Seri Paduka Baginda ini bermakna kuasa Seri Paduka. Walaubagaimanapun disebabkan ketika itu baru sahaja berlangsung PRU-3 dan Jemaah Menteri masih belum sempurna dibentuk maka baginda memperkenalkan pula. Bahkan dalam konteks pengganti Tun Mahathir calon pengganti beliau sudah pun ada iaitu Anwar yang telah ditetap serta dipersetujui dalam Majlis Presiden sebelum PRU14 lagi.
3 Kabinet ialah badan penggubal dasar Kerajaan. Pelantikan Perdana Menteri oleh Yang di-Pertuan Agong sudah cukup untuk membuktikan keabsahan Perdana Menteri. KUALA LUMPUR 9 Julai 2021 Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun berkata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Jemaah Menteri sedia ada masih kekal untuk terus menjalankan kuasa eksekutif Persekutuan.
Perkara 39 Kuasa eksekutif Persekutuan Terletak hak pada Yang di-Pertuan Agong dan tertakluk kepada peruntukan mana-mana undang-undang persekutuan dan peruntukan Jadual Kedua bolehlah dijalankan atau Jemaah Menteri atau mana-mana Menteri yang diberi kuasa Jemaah Menteri melalui undang-undang untuk memberikan fungsi eksekutif kepada orang lain. Penentuan sokongan majoriti boleh dibuat oleh YDPA sendiri melalui apa-apa cara yang lain. 1 Kabinet atau Jemaah Menteri dianggotai oleh Perdana Menteri dan menteri-menteri lain.
Walaupun berkuasa atas nama BN tapi penentuan Perdana Menteri ditentukan hanya dalam kelambu UMNO. Jemaah Menteri Masih Kekal Jalankan Kuasa Eksekutif Peguam Negara. BN sekadar rubber stamp untuk diberi maklum saja.
2 Anggota-anggota Kabinet oleh Yang di-Pertuan Agong. Krisis selama seminggu ini menimbulkan pelbagai drama politik politik dalam politik yang meresahkan rakyat. Fasal 4 Perkara 43 Perlembagaan Persekutuan menyatakan 43.
Krisis politik dalam penentuan Perdana Menteri telah selesai apabila Yang di-Pertuan Agong menamakan Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri negara ke-8. Dalam menentukan pengganti Perdana Menteri BN tiada kuasa apa-apa dan ia hanya menurut saja apa yang berlaku dan siapa yang dipilih oleh UMNO. Oleh itu pendefinisian fungsi dan skop kuasa PM interim perlu merujuk kepada beberapa peruntukan berkaitan dengan kuasa Yang Di-Pertuan Agong YDPA yang melantik PM interim kuasa Perdana Menteri dan kaedah penubuhan kerajaan serta keseluruhan semangat Perlembagaan itu sendiri.
Apa yang berlaku dalam UMNO pula selalunya hanyalah mengikut selera dan kehendak siapa yang menjadi Perdana Menteri kerana segala kuasa berpusat padanya. Oleh itu definisi fungsi dan skop kuasa PM interim perlu merujuk kepada beberapa peruntukan berkaitan kuasa Yang Di-Pertuan Agong yang melantik. Ujarnya berdasarkan Perkara 432a Perlembagaan Persekutuan penentuan sama ada seseorang itu mendapat kepercayaan majoriti Ahli-Ahli Dewan Rakyat hendaklah.
1 ini juga fungsi Parlimen telah digantung. Tatacara_penentuan sama ada seseorang itu mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat telah pun diputuskan oleh Seti Paduka Baginda sendiri katanya. Tetapi ia berbeza dengan PH.
ISTILAH Perdana Menteri interim tidak ada dalam Perlembagaan. Ternyata sekali pelantikan Perdana Menteri merupakan tanggungjawab perlembagaan dan kuasa mutlak Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong. Istilah Perdana Menteri interim tidak ada dalam Perlembagaan.
Kuasa Perdana Menteri Interim ditentukan Agong. Kedua Tun Mahathir adalah seorang Perdana Menteri Interim yang mempunyai had dan bidang kuasa terhad. Baginda boleh mengisytiharkan Undang-Undang Darurat di bawah Undang- Undang X jika mendapati keselamatan negara terancang.
Keputusan baginda sesuai dengan Perkara 402 dalam Perlembagaan Persekutuan yang. B Yang di-Pertuan Agong kemudian akan melantik menteri-menteri lain daripada anggota-anggota Dewan Rakyat atan Dewan Negara atas nasihat Perdana Menteri. Bagi membantu baginda menjalankan kuasa-kuasa pentadbiran di atas baginda dibantu oleh Perdana Menteri dan Jemaah Menteri.
4 Jika perdana menteri tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti ahli Dewan Rakyat maka perdana menteri hendaklah meletakkan jawatan Jemaah Menteri melainkan jika atas permintaannya Parlimen dibubarkan oleh Yang di Pertuan Agong. Tetapi di era PH kuasa menentukan pengganti Perdana Menteri bukan lagi terletak pada Perdana Menteri tetapi terletak dalam bidang kuasa Majlis Presiden menentukannya. Kedudukan kerajaan ditentukan oleh kepercayaan ahli-ahli Dewan Rakyat sendiri dan bukannya melalui kenyataan sesuatu parti politik atau mana-mana pemimpin politik.
Perbendaharaan Jabatan Perdana Menteri JPM dan Jabatan Perkhidmatan Awam JPA. Dr Muhammad Fathi Yusof - Februari 24 2020 712pm. Itu belum dikira lagi kuasa untuk memperkayakan diri sendiri keluarga anak-anak dan kroni.
Pembentukan Jemaah Menteri dan pelantikan bekas Perdana Menteri sebagai Pengerusi Majlis Pemulihan Negara MPN yang bertaraf Menteri adalah kuasa prerogatif Perdana Menteri. Tindakan sedemikian adalah tidak wajar dan sangat tidak menghormati proses penentuan Perdana Menteri yakni calon yang diyakini mempunyai sokongan dan kepercayaan majoriti yang masih dalam kiraan dan pertimbangan oleh pihak DYMM Tuanku. Hal ini kerana proses penentuan keabsahan Perdana Menteri sebaik sahaja dipilih Seri Paduka Baginda bukan sekadar memerlukan individu berkenaan menerima sokongan majoriti ahli Parlimen sahaja bahkan susunan Kabinet baharu beliau perlu memuaskan hati semua pihak katanya.
Penentuan jenayah ringan atau berat adalah kuasa penuh PDRM Akta drakonian. Justeru itu menurut Peguam Negara Tan Sri Idrus Harun berkata Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin serta barisan jemaah menteri sedia ada masih kekal untuk terus menjalankan kuasa eksekutif persekutuan. Baginda mempunyai kuasa budi bicara melantik Perdana Menteri melantik dan melucut jawatan Jemaah Menteri dan Timbalan Perdana Menteri setelah mendapat nasihat Perdana Menteri.
Pindaan mansuh perlu dibuat berhati-hati - PM Prinsip asal semasa akta-akta tersebut digubal dan seterusnya diluluskan oleh Dewan Rakyat semestinya bertujuan untuk menjaga hak kepentingan dan keselamatan rakyat secara keseluruhannya. Begitulah besar dan berpusatnya kuasa seorang Perdana Menteri di era BN. Namun ini tidak bermakna Perdana Menteri atau Menteri Besar tidak boleh ditukarkan kerana kuasa untuk penentuan sokongan majoriti kini selepas keputusan kes Dato Seri Nizar Jamaluddin tidak perlu dibuat melalui usul tidak percaya di dalam Dewan.
Penentuan sama ada seseorang itu mendapat kepercayaan majoriti ahli-ahli.
Komentar
Posting Komentar